Mielipide Rantalakeus-lehdessä 1.3.2023. Vaa­li­pos­tia: Nyt on edessä tu­han­nen taalan paikka, muis­tut­ta­vat Mii­na-An­nii­na ja Juuso

mielipide on julkaistu rantalakeus-lehdessä ja se löytyy täältä.

Uusi pohjoinen talousmaantiede luo Oulun alueelle ja koko Pohjois-Suomelle tuhannen taalan paikan kehittyä ja menestyä. Venäjän hyökkäyssodan ja tulevan Nato-jäsenyyden myötä katseet ovat suuntautuneet entistä vahvemmin länteen ja erityisesti Pohjois-Suomen toimiviin liikenneyhteyksiin. Maayhteydet Ruotsiin ja Norjaan, vilkkaasti liikennöity Oulun lentokenttä, tuleva kaksoisraide sekä vireät perämeren satamakaupungit ovat myös keskeinen huoltovarmuutta turvaava tekijä. Tämä kokonaisuus on valttikortti Pohjois-Suomen tulevaisuuden kasvulle ja luo pohjan uudelle pohjoiselle talousmaantieteelle.

Jo pitkään suunnitelmissa ollut Ylivieska-Oulu-kaksoisraide on muuttuneen talousmaantieteen myötä välttämätön. Myös kysynnän kasvu tukee tätä, sillä Ylivieska-Oulu-rataosalla matkustajamäärät ja tavaraliikenteen tonnimäärien ennustetaan kasvavan 40 % vuoteen 2050 mennessä. Pohjoisen ratayhteyden kehittäminen on tärkeää sekä kuljetusten nopeuttamiseksi että maantieliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Kaksoisraidehanke mahdollistaa samalla Oulun alueen lähijunaliikenteen kehittämisen.

Samoin suora ratayhteys Ruotsiin on ollut ajoittain keskustelussa. Raideleveys on kuitenkin haaste, sillä Ruotsissa on käytössä eurooppalainen raideleveys 1435 mm kun taas Suomessa 1524 mm. Oulusta tulee pitkällä aikavälillä rakentaa eurooppalainen raideyhteys Ruotsiin, jolla pääsisi Oulun ja Haaparannan kautta aina Tukholmaan ja Kööpenhaminaan asti sekä siitä eteenpäin Keski-Eurooppaan.

Pohjois-Suomeen halutaan investoida. Stora Enson Oulun tehtaan miljardi-investointi kartonkikoneeseen luo alueellemme valtavat kerrannaisvaikutukset. VR on tilannut Škoda Transtechin Kajaanin tehtaalta uutta vaunukalustoa ja Metsä Groupin sellutehdas -investointi Kemiin on kokoluokaltaan peräti Suomen metsäteollisuuden historian suurin.

Myös pohjoisen satamiin on investoitu merkittävästi viime vuosina ja ne ovat valmiina vastaanottamaan rahtialuksia maailmalta. Raahen satama on hyvässä kunnossa ja sen edelleen kehittämiselle on vahva tuki. Kotikaupunkimme Oulun satama on syvätty vuonna 2018, ja se on ollut tärkeää pohjoisen hankkeiden kannalta. Kemin satamalla on säännölliset yhteydet Euroopan tärkeimpiin satamiin. Rahtia satamista kuljetetaan sekä maantiellä että rautateitse.

Pohjoinen talousmaantiede ja sen kehittäminen on meille SDP:ssä keskeinen tavoite. Kun Pohjois-Suomi menestyy, niin koko Suomi menestyy! Nyt on aika tehdä vahvaa pohjoista edunvalvontaa yhteistyössä yli puoluerajojen, jotta uusi pohjoinen talousmaantiede saadaan hyödynnettyä täysimittaisesti ja kirjattua tulevaan hallitusohjelmaan.

Miina-Anniina HeiskanenEkonomi (KTM), Tanssinopettaja (AMK) Eduskuntavaaliehdokas (sd.)

Juuso HuovinenLähihoitaja, (sd.)

Miina-Anniina Heiskanen