Neljän tunnin juna Ouluun palvelisi ihmisiä, teollisuutta ja ilmastoa

Julkaistu Sanomalehti Kalevassa 12.4.2019.


Kun etelässä sataa lunta, pitää se panttivankina koko pohjoisen junaliikennettä. Tämä on meille kaikille tuttu kokemus, joka kismittää niin kansaa kuin teollisuutta. Ratkaisu ongelmaan on kaksoisraide, jonka toteutuessa puhutaan koko Pohjois-Suomen vetovoiman kärkihankkeesta, joka toisi Pohjois-Pohjanmaata, Kainuuta ja Lappia lähemmäs pääkaupunkiseutua.

Ouluun ulottuva kaksoisraide tekisi Oulusta liikenteen solmukohdan, joka parantaa alueen menestystä. Suurten kaupunkien välisiä matkoja on supistettava valtakunnallisesti nopeilla ja joustavilla matkaketjuilla. Samalla luodaan kansainvälisen kilpailun sekä talouskasvun tueksi laajoja osaamisalueita. Kaksoisraide mahdollistaisi lähijunaliikenteen kehittämisen ja laajentaisi Oulun työssäkäynti- ja koulutusaluetta. Seutu- ja paikallisliikennettä tulee kehittää niin, että se tarjoaa yhä useammalle houkuttelevan liikkumismuodon. Nopeat raideyhteydet ovat työssäkäynnin tuki kauempanakin asuvien kannalta.

Kaksoisraide on myös ilmastoteko, sillä raideliikenne on liikennöintimuotona vähäpäästöinen. Oulu-Helsinki on tiheään liikennöity lentoväli ja kaksoisraiteen mahdollistama neljän tunnin juna tälle välille olisi kilpailukykyinen vaihtoehto lentoliikenteelle. Liikenteen päästöjä tulee hillitä ja kaksoisraiteen myötä osa kuljetusalan liikenteestä ja logistiikasta voitaisiin siirtää raiteille. Tavoite on tärkeä, sillä noin 90% liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteestä.

Ouluun ulottuvan kaksoisraiteen tulee olla tulevalla vaalikaudella valtiollinen infrastruktuurin kärkitavoite. Kyse on Suomen pääradasta, jonka kymmenen vuotta kestänyt perusparannus jäi pahasti kesken. Kaksoisraide on potentiaalinen ja vähäpäästöinen vaihtoehto lentoliikenteelle, joka hyödyttää koko Suomea.

Miina-Anniina Heiskanen

kansanedustajaehdokas (sd.)

Oulu

Miina-Anniina Heiskanen